Fight For Your Life

FÖRDOMAR finns överallt och man har hört en hel del. Svenskar som gifter sig för att skilja sig, Muslimer är terrorister, Albaner snor det ena och det andra, Kurder som blir bortgifta, osv.
Så är det inte. Allt beror på vad man är för människa och vilka familjer man har. Jag kan bara gå till mig själv. Jag är född i Irakiska Kurdistan. Kom till Sverige vid 6 års ålder. Jag har hört mycket skit om oss. Det här med heder, att vi i princip inte får göra någonting mer än och vara hemma o hjälpa till i hushållet tills man bir mogen nog att gifta sig med första killen som kommer och frågar min far om min hand. Nej gott folk så är det inte alltid. Förr var det så därnere, men inte nu, inte idag. Varken här i Sverige, där nere eller någon annanstans. Visst jag har haft riktigt jobbiga saker emot mig, men lärde mig o stå emot. Haft viljan och leva ett annat liv och inte nöja mig med vad andra tycker att hur jag ska leva mitt liv.
Idag har jag en kurdisk familj och en svensk familj, då min pojkvän är helsvensk med två svenska barn, och jag trivs skitbra! Inga hemligheter, min kurdiska familj vet allt. Jag trivs och vill fortsätta leva där jag är idag, i Svenssonlandet Sverige!
DAGS för boktips igen. Läste ut en fruktansvärt bra bok för någon månad sen och det är min personliga favorit just nu. Stjärnlösa nätter skriven av Arkan Asad. En kille ursprungligen från Irakiska kurdistan som berättar om sitt förfluta. Efter att jag sätt honom tv (Efter tio med Malou) så blev jag jätte intresserad av hans bok och visste direkt att jag var tvungen och läsa den. När jag väl köpte boken och var på väg hem i bussen kunde jag inte vänta, utan läste den direkt och kunde knappt sluta. Jag kände igen mig i de flesta situationerna.

En roman som handlar om en kärlek, svek och rätten att välja sitt liv.
LÄS DEN! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0